RSS

Bokbloggskerkan 12-15april

14 Apr

I helgen hade jag tänkt sätta mig och blogga om en bok jag läste förra veckan. Läste ut den på två dagar trots jobb hela dagarna och hemsysslor hemma på eftermiddag kväll. Det var en sådan där bok som man knappt kan släppa ifrån sig, står vid sprisen med, tänker på jobbet att jag skulle vilja hem och läsa! Därför passade Veckans bokbloggsjerka bra 🙂 den här veckans fråga är nämligen:

Kan du ge tips på en bok som man absolut inte kan lägga ifrån sig? Om du kan får du gärna ge förslag på en bok inom så många genrer som möjligt, men det är absolut inte ett krav för att vara med i jerkan. Förslag på en bok är lika välkommet som förslag på tio

!

Sååå. Min nylästa bok passar bra att tipsa om då: Cinder, som jag verkligen gillades perfekt tvist av sagans beståndsdelar. Så jag blev glad att läsa att det inte är länge kvar till möta del kommer ut.
Annika själv tipsade om patient 67 av Dennis Lehane, jag kan inte annat än hålla med, den är smått genial, både boken och filmen kan jag läsa/ se flera gånger.
Sen har jag nog flera böcker jag skulle kunna tipsa om, men att de suger mig fast just när jag läser betyder visst inte att de helt suget sig fast i minnet… 😉

(Ursäkta eventuella konstiga stavningar/ meningar, skriver på iPaden som ändrar lite som den vill)

Sitter nu och kollar igenom vad några andra bloggare har svarat, och kommer som vanligt på lite fler reflektioner som jag vill lägga till 🙂

först: genren! Vissa genrer har det i sig att man sträckläser dom, främst spännande böcker, som deckare och skräckisar, så klart det är svårt att lägga ifrån sig boken när det är så himla spännande!

Sen! Ibland kan jag tycker SÅ VÄLDIGT BRA om en första bok i en serie, att de följande får svårt att nå upp till nivån, jag sätter kanske för höga förväntningar, boken är bra, men jag hade väntat mig så mycket mer eftersom första boken var SÅ BRA!
”HIttat” några böcker jag måste komma ihåg att läsa:

Vargnatts bokhylla tipsade bla om:

Stephen Kings Duma key hade jag också svårt att lägga bort. Den sög verkligen in mig och jag får en lite svårförklarad positiv känsla varje gång jag ser den i bokhyllan eller när jag tänker på den.

Boklyckan nämnde flera böcker jag verkligen gillar så jag tänker att de två jag missat borde jag gilla också 😉 (fetar dom i citatet)

Det är många böcker jag har läst som har varit svåra att lägga ifrån sig, spänningen har varit på topp. Hungerspelen är/var en sådan bok, likaså Harry PotterEngelsfors-trilogin, Airhead, Rör miginte!, Himlen börjar här. Alla är de böcker som jag gillar mycket och har etsat sig fast på hjärnan och inte går att glömma, helt enkelt böcker som är extremt svåra att lägga ifrån sig.

 
6 kommentarer

Publicerat av på 14 april, 2013 i bokbloggsjerka, Läsa, Uncategorized

 

6 svar till “Bokbloggskerkan 12-15april

  1. Nina

    14 april, 2013 at 7:01 e m

    Cinder har jag läst lite om och funderat lite på att läsa nån gång.
    Jag gillar Genom dina ögon av Stephenie Meyer, och bland annat Nyckeln till ljuset, Nyckeln till sanningen och Nyckeln till mod som är en triologi av Nora Roberts.

     
    • Ella

      14 april, 2013 at 8:33 e m

      Genom dina ögon gillade jag med, jag tror jag läste den två gånger tom!

       
  2. Carro

    14 april, 2013 at 7:02 e m

    Håller helt med om Patient 67!
    Blev riktigt sugen på att läsa Cinder nu, lägger den väl i den ofantligt långa läskön 😉

     
    • Ella

      14 april, 2013 at 8:34 e m

      Oh ja! Läs Cinder, jag hade lust att vara lässjuk och stanna hemma och läsa….

       
  3. Gittan

    15 april, 2013 at 4:27 e m

    Samma för mig det är inte alltid en bok som är en riktig bladvändare håller sig kvar i minnet utan en upplevelse där och då 🙂

     
  4. Once Upon a Time

    18 april, 2013 at 7:15 f m

    Håller helt med angående Hungerspelen och Harry Potter.

    Patient 67 måste jag läsa. Nu har jag redan sett filmen och normalt sett föredrar jag att läsa boken först men jag får helt enkelt göra ett undantag 😉

     

Lämna en kommentar