RSS

Jag läser gärna på engelska, men… (bokbloggsjerka, helgen 15-18 juni)

15 Jun

Annikas fråga i veckans bokbloggsjerka handlar om på vilket språk man helst läser böcker:

Läser du helst svenska böcker (eller böcker i svensk översättning) eller läser du gärna böcker på andra språk. Vilka i så fall?

Böcker som ursprungligen är skrivna på engelska läser jag även helst på engelska, jag tycker det finns många fördelar med det, man får författarens ”språk” och textmelodi och tränar språket. Det kräver dock att böckerna har hyfsat bra flyt i texten, böcker som skulle vara lite tröglästa på svenska blir åh så mycket jobbigare att läsa på engelska där, trots bra kunskaper i engelska, språket ändå är lite av en barriär.  Men för det mesta är det inga problem alls att läsa på engelska, jag hittar snabbt flytet i texten och kan nästan glömma bort att jag läser på ”ett annat språk”. Det som gör att jag ändå rätt så ofta läser böckerna på svenska är helt enkelt att jag lånar mycket böcker på biblioteket och där köps inte alla in på engelska. Men, köper jag böcker själv – har blivit bra många fler det senaste året – så väljer jag självklart den engelskspråkiga upplagan. Extra fördel här är att mina  storpojkar (14 och 18 år) läser en del av dom böcker jag köper hem, och då vet jag att dom får lite extra engelskaträning på köpet. 🙂

Fick apropå det hem två nya böcker för några dagar sedan: (OJ! blev nästan otäckt att kolla in orderhistoriken på adlibris och cdon…. *gulp*)

 

 
8 kommentarer

Publicerat av på 15 juni, 2012 i bokbloggsjerka

 

Etiketter:

8 svar till “Jag läser gärna på engelska, men… (bokbloggsjerka, helgen 15-18 juni)

  1. Sara Pepparkaka

    16 juni, 2012 at 6:45 f m

    Ja, lånar man på bibliotek är man beroende av vad som köps in dit! Då jag gör det läser jag också mer på svenska.

     
    • Ella

      16 juni, 2012 at 7:35 f m

      Man kan iofs lämna inköpsförslag, jag gör det ibland

       
  2. Monika

    16 juni, 2012 at 7:30 f m

    Jag läser också mest på originalspråk, men jag läser mest svenska författare 🙂

     
    • Ella

      16 juni, 2012 at 7:36 f m

      Jag läser nog mer svenska författare än jag tror 😉 nu har jag tex läst två svenska på rad!

       
  3. 23 minuter

    16 juni, 2012 at 8:10 f m

    Svar: Det är synd att biblioteken inte köper in mer engelska böcker. Det är samma med bokhandlarna, jag köper min böcker på adlibris, de brukar nästan alltid ha originalböckerna 🙂

     
    • Ella

      16 juni, 2012 at 8:26 f m

      Ja det blir mycket shoppat hos Adlibris… därav mitt *gulp* 😉 Apropå det så borde e-böcker verkligen var billigare än pappersböcker!

       
  4. Henrik Johansson

    16 juni, 2012 at 8:14 f m

    Ja, engelska eller svenska beror en del på boken. Jag försökte mig på Lovecraft och där tog det stopp!

     
  5. tuberosum

    16 juni, 2012 at 3:09 e m

    Svar: För mig är det min bokmaterialism som styr – jag vill ha böckerna i bokhyllan! Men det blir ändå ofta svenska översättningen framför det engelska originalet, plånboken är ju tyvärr inte outtömlig…

     

Lämna en kommentar