RSS

Problemet med att läsa Enders spel

27 Aug

Anna – Bokstävlarna postade i veckan ett inlägg om Enders spel, en bok jag är väldigt nyfiken på och har tänkt läsa vid tillfälle. I alla fall så jag tyckte hon hade så tänkvärda åsikter om författaren: hur mycket påverkar vad vi vet om författaren upplevelsen av boken? Och: bojkotta/ inte köpa böcker pga. författarens värderingar? Ja, jag håller med, men jag måste erkänna att jag inte hade någon aning om Orson Scott Cards bakgrund och värderingar som Anna lyfter fram. Man kanske borde bli bättre på att ta reda på VEM som skrivit det man läser….

Bokstävlarna - en bokblogg

endersVissa böcker är svårare att recensera än andra.
När det gäller Orson Scott Cards ”Enders spel” är det svårare än det brukar vara. Boken har vunnit både en Hugo och en Nebula och filmversionen har preimiär senare i år. Boken räknas som en SF-klassiker, om än en mycket omdebatterad sådan. Orson Scott Card är nämligen en homofob av stora mått och hans uttalanden har lett till en stor kampanj om att bojkotta filmen. Och det är inte de enda idiotiska åsikter han har spridit.

Själv hade jag inte ens tänkt läsa boken. Jag har läst om den (det är nästan omöjligt att undvika om man är intresserad av SF eller gillar att hänga på tvtropes). När jag fick ett recensionsexemplar av boken från Modernista var jag fortfarande osäker på om jag skulle läsa den eller ej. Till slut bestämde jag mig för att ändå läsa, men att förhålla…

View original post 434 fler ord

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 27 augusti, 2013 i Uncategorized

 

Kommentera

 
