RSS

Saeculum – fast i medeltiden…

14 Maj

se´kel (av latin saeculum [sε:´-], ‘hundraårsperiod’, ‘århundrade’), i allmän bemärkelse en tidrymd omfattande 100 år. Begreppet är dock inte helt entydigt. I vissa sammanhang uppfattas sekel som en period vilken som helst som …

andra definitioner av Saeculum – som sedan utvecklades till sekel – är en livstid, perioden för en generation eller från en specifik händelses början till dess slut.

I Ursula Poznanskis Saeculum står Saeculum  för en rollspelsgrupp som har 1400-talet som sin period. Gruppen består av ca 14 personer utvalda för intressen och egenskaper som passar i gruppen, extra viktigt för Saeculumgruppen eftersom de kör sitt rollspel hela vägen – inga hemliga markörer för händelser som förflyttningar, allt ska vara så realistiskt som möjligt.

Bokens huvudperson Bastian studerar till läkare, och har en rik far som är framgångsrik kirurg och alltså kräver att hans son gör utmärkt ifrån sig. Så när Bastian blir värvad att få vara med på Saeculum  nästa lajv blir det för han en bra chans att komma ifrån de hårda studierna och kraven. Men, medeltiden kan vara så mycket värre, särskilt när alla kontakter med omvärlden och nutiden skärs av. Människorna på medeltiden var kanske vidskepliga av en anledning? Mystiska otäcka saker börjar hända, och de har ingen chans att komma bort från skogen där de lajvar…

När Ursula Poznanskis Erebos kom lånade jag hem den, och var lyrisk över den, det kändes nytt, spännande, igenkännande (spelar periodvis datorspel som world of warcraft), och när jag satte den i händerna på min tonårige son (i ett försök att få bort han lite från datorn under jullovet 😉 ) så … var han ännu mer lyrisk! Han ville ha mer, jag ville ha mer. Så! Jag blev mycket glad när jag fick hem Saeculum som recensionsex från Opal förlag (och en fin tygkasse!) och jag plöjde snabbt och ivrigt igenom den. Ångrade mig sen, för det är nackdelen med att ivrigt sträckläsa en bok – den tar slut alldeles för fort och jag blir sittandes besviken och saknar boken. Jag kommer absolut att läsa om Saeculum, men först ska jag stoppa den i händerna på sonen 😀 är spänd att se om han är lika lyrisk över den här boken som han var över Erebos. jag tror den har goda chanser att fånga hans intresse, han håller inte på med rollspel, men han är intresserad av allt kring, så jag tror att han skulle tycka det vore roligt att prova på. Bara inte Saeculum avskräcker han, det är lite väl mycket hardcore-live som Bastian råkar ut för….

Jag tycker att Ursula Poznanski har lyckats bra igen! miljö- och person-beskrivningar ger mig en bra känsla och bild för hur det ser ut och hur miljö och personer ÄR, jag ser med lätthet medeltidsmarknaden framför mig, området där de senare lajvar, tänker mig in i hur personerna är och det är därför som jag kan  börja ana vilka det är som ligger bakom de skumma händelserna, men det är ingen som stör, det är ändå spännande hela vägen. Saeculum är hård medeltid i nutiden, moderna människor rycks med av medeltiden och dras med av vidskepelse och de rädslor de säkert hade på den tiden – skador som vi nu knappt bryr oss om kunde de dö av då. Jag älskar det!

wpid-20130506_223001.jpg

Och, att boken är så himla snygg förhöjer verkligen upplevelsen, den är trevlig att sitta och hålla i och vända hit och dit och titta och känna på, med sina svarta kanter, träd och texten med reliefeffekt.

Recensionsex från Opal – Tack! 😀

440 sidor – som tog slut alldeles för fort. Men, författarinformation meddelar att Ursula har slutat sitt arbete för att bli författare på heltid, så jag hoppas det snart kommer fler böcker av hon, ska bli spännande att se vilket fenomen hon ska ta sig an då!  Hittills har hon gjort ett superbra jobb att på ett bra, spännande och livgivande sätt ge oss spännande böcker inom annorlunda områden.

betyg: 9/10, bland årets bästa böcker hittils…

Saeculum är namnet på ett rollspelssällskap som i sina rollspel håller sig till 1400-talet. Det innebär att de endast tillåter redskap, material, matvaror osv som var kända under 1400-talet. Bastian, en ambitiös medicinstudent, har nyligen lärt känna Sandra. De gillar varandra, men Bastian vet inte om de nu är ett par eller inte, han blir inte riktigt klok på Sandra. Sandra är medlem i rollspelsgruppen Saeculum och vill intressera Bastian för samma sak. Bastian blir inbjuden till ett fem dagars rollspel, som ska genomföras på en på förhand okänd plats i otillgänglig natur. Han bestämmer sig för att följa med, och en liten grupp åker iväg över pingsthelgen. När platsen för rollspelet avslöjas är en av deltagarna starkt emot valet av spelort, hon säger att platsen är förbannad och att ingen kommer att komma levande därifrån. Det bygger hon på en sägen om denna plats, en berättelse om en adelsman och hans oäkta bror med en mörk profetia. När de efter en lång resa, till sist till fots, har kommit fram till platsen för rollspelet börja det hända obehagliga saker. Det som händer blir allt farligare, och frågan är vem som egentligen kontrollerar spelet.
En mycket spännande bok, en thriller där man inte kan gissa sig till upplösningen.

(bokinformation från Opal förlag)

Fler som läst:

Fridas bokhylla: Slutet bjöd på snygga tvister och oväntade händelser, jag hade gärna önskat lite mer skräck och spänning på slutet men jag kunde aldrig förutse vad som skulle hända och det är ett plus! Jag rekommenderar absolut den här boken till alla som gillar äventyr, spänning och oväntade händelser.

Köp din egen hos tex. Adlibris, bokus eller använd dig av den underbara förmånen bibliotek 🙂

 
3 kommentarer

Publicerat av på 14 maj, 2013 i Uncategorized

 

Etiketter: , , , , ,

3 svar till “Saeculum – fast i medeltiden…

  1. Carro

    15 maj, 2013 at 1:14 e m

    Jag tyckte att den stundtals var riktigt spännande men att det mest intressanta är förändringen och utvecklingen av gruppdynamiken som sker i takt med att händelserna trappas upp. Jag är dock lite besviken på slutet och hade velat haft lite mer utförligt angående vissa personers motiv..

     
  2. Annika (@alkbse)

    15 maj, 2013 at 5:20 e m

    Jag har taggat dig till en utmaning, men ditt deltagande är naturligtvis helt frivilligt. Kolla in det här: http://alkb.se/tag-big-books-aka-tegelstenar

     
    • Ella

      15 maj, 2013 at 5:21 e m

      Låter roligt, ska kolla när jag sitter vid datorn. 🙂

       

Lämna en kommentar