RSS

Kretsen

13 Maj

Blue Sargent hade glömt hur många gånger hon fått höra att hon skulle döda sin sanna kärlek.

Kretsen av Maggie Stiefvater heter på engelska Raven boys, jag gillar den engelska titeln mer, den stämmer mer med bokens känsla tycker jag.. Gansey har länge sökt efter Leylinjerna för att hitta en gömd kungagrav. Leylinjer är energilinjer som går att följa med slagrutor och andra mätinstrument. Med sig i sökandet har Gansey sina tre vänner från internatskolan Algionby (korp som symbol) – Adam, Ronan och Noah. Alla fyra söker efter linjen av olika orsaker. Blue å sin sida känner till leylinjerna eftersom hennes familj är medier och synska. Varje år åker Blue och hennes mamma till en kyrka vid en leylinje för att se de som kommer att dö under året. Blue brukar inte se något eftersom hon inte har samma gåvor som resten av hennes familj. Men den här natten ser hon någon komma på gången….  Av sin familj får hon veta att den enda anledningen till att hon som inte är synsk skulle kunna se någon som ska dö på linjen är att han antingen är den hon blir kär i (och som dör) eller någon hon kommer att döda.

Till skillnad från vad man kan tro så är det inte mycket romantik i boken, något jag trodde när jag läste beskrivningen att Blue skulle döda sin sanna kärlek, klart att det är med inte alls så centralt, det viktiga är mystiken kring leylinjerna och jakten efter kungagraven och andra mysterier.  Det är mycket mystik och gemenskap,

Jag har inte läst någon av Stiefvaters tidigare böcker, så jag hade inga förväntningar som så. Men jag tycker om kretsen, med Blues excentriska familj – Blue själv eftersträvar att se annorlunda och excentrisk ut- och pojkarna från privatskolan med den rike Gansey som ledare. Märkligt, magiskt, mystiskt… atmosfären är full av intriger och mystik, mysteriet som avslöjas mitt i boken höjer spänningen och engagemanget. Språket flyter på bra, vilket höjer känslan och atmosfären i boken, och karaktärerna kommer fram på ett bra sätt både av karaktärisering och berättarsätt (tredje person).

Slutet kommer plötsligt och lämnar mig lite frustrerad – som det nästan alltid är när boken är en del i en serie, slutar så man sitter som på nålar för att få läsa fortsättningen. Det är fyra böcker planerat i serien och det kan mycket väl hända att jag inte orkar vänta på den svenska överstättningen av nästa bok. 🙂

Recensionsex från Wahlströms – Tack!

300 sidor.

Av Maggie Stiefvater

Fyra pojkar på en prestigefylld internatskola har bildat ett hemligt sällskap i syfte att finna en historisk, mytomspunnen kungagrav. En flicka med övernaturliga förmågor har nyligen mött en av pojkarna – fast som död. Snart kommer deras vägar att korsas igen, med förödande konsekvenser.
Enligt en uråldrig legend ligger en walesisk kung begravd någonstans i Amerika. Gansey, elev på en privatskola för pojkar, har blivit besatt av att finna kungagraven. Enligt myten ska man leta längs särskilda energilinjer, s.k. ”leylinjer” som sägs sammanlänka besjälade platser, och att ”den sovande kungen” kan uppfylla ens önskningar.
Blue är sexton år och dotter till en spåkvinna. Hennes egna synska förmågor är begränsade, men för inte så länge sedan förutsåg hon en ung mans färd mot dödsriket. Dessutom bär hon på vetskapen om ett annat förebud: om hon någonsin kysser sin sanna kärlek så kommer han att dö. Så möts Blue och Gansey, och hon förstår vem han är.
Ungdomarna slår följe i en tyst övertygelse om att de på något sätt behöver hjälpa varandra i jakten på kungagraven. Kärlek spirar, men en fiende närmar sig också …

Skuggornas bibliotek har också läst:  Det är en engagerande bok, om än inte så väldigt spännande eller otäck. Men jag fastnade för de väl utformade karaktärerna i boken, och man vill verkligen veta hur det går för dem. Det finns också mycket detaljer som man måste lägga noga märke till, eftersom de kommer tillbaka och senare kommer att spela stor roll.

Sandra som gästade Schitzo-Cookie: Sammanfattningsvis var detta en mycket bra bok som jag rekommenderar för er som ännu inte läst den. Jag gillar karaktärerna och att man kommer in så snabbt i historien. Efter bara några kapitel var jag fast och ville bara vet vad som skulle hända. Jag gillar också att de har behållit samma bild som på originalboken och att det står bok 1 högst upp i ryggen, det kommer se snyggt ut med de andra böcker sedan 😉

 

… och många fler men det var de jag hittade igen nu, trött ska jag ta sikte på sängen, men hade lovat mig själv att få klart åtminstone en recension. 🙂 Vill få ner mina intryck av böckerna innan jag hunnit plöja igenom allt för många böcker efter läsningen, så jag märker att jag drar mig för att börja på nya böcker nu, vill lite behålla känslan av de senast lästa böckerna 🙂

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 13 maj, 2013 i Uncategorized

 

Etiketter: , , , , ,

Kommentera

 
