RSS

Bokbloggsjerka – finare läsning?

13 Maj

Puh, jag hinner! på håret men ändå… höll på att glömma vara med i helgens bokbloggsjerka. Helgens fråga är:

För en tid sedan ställde Bokhora frågan om det är finare att läsa på originalspråk. Jag deltog inte själv i debatten, men för att spinna vidare på frågan skulle jag gärna vilja veta om ni alltid försöker att läsa de böcker ni kan på originalspråket eller om ni hellre väntar på de svenska översättningarna?

Nu har jag inte läst debatten och hinner/orkar inte sätta mig in i den nu heller, men kan betona: finare? nja, varför skulle det vara finare? Däremot så tycker jag om att läsa vissa böcker på orginalspråk – så länge det språket är engelska 😀 vill säga…. Men det är snarare otålighet än snobbighet 😉 (jag är totalt osnobbig :P) som får mig att välja att läsa på engelska, och dessutom så är det en superchans att träna upp och hålla igång engelskan – och kanske de små grå lite extra också.

För att ge exempel så Sookie Stackhouseböckerna läser jag bara på engelska (måste dels: köpa hem resten av serien och jag lovar att jag inte ska mordhota den stackars författarinan pga slutet av serien, dels: jag måste ta mig i kragen och börja läsa dom! har läst hälften ungefär, konstaterat att det är sommarläsning, tänkt läsa om de första, sen hoppa direkt på resten av högen. Hmm, de kanske får åka med på sommarens semester, hinner jag läsa då?). De första Sookie som kom på svenska var dåligt översatta (hörde jag ryktas, jag ville då inte förstöra min upplevelse av böckerna så gav dom aldrig en chans på svenska) men jag tror de är bättre översatta nu. (?)

 
2 kommentarer

Publicerat av på 13 maj, 2013 i Uncategorized

 

Etiketter:

2 svar till “Bokbloggsjerka – finare läsning?

  1. Carro

    14 maj, 2013 at 6:34 f m

    Jag tycker också att det är ett bra sätt att hålla igång språket, tror att det ger mer än vad man tror 🙂

     
    • Ella

      14 maj, 2013 at 6:09 e m

      När jag börjar läsa en bok kan det däremot kännas lite stakande och så men flytet kommer ofta rätt så fort

       

Kommentera

 
