RSS

Sommarskänsla och spänning i Barnkolonin.

29 Apr

Jag fick hem Barnkolonin från Rabén och Sjögren, vilken jag har läst med nöje, fast jag hade nästan önskat att jag hade sparat den till i sommar, det hade förhöjt känslan och spänningen ett par snäpp!  Sommar, mystiska händelser, spöken, myggor, skog, bad i sjö, mys på strand, dyka i vattnet från klippor, ro båt, klia myggbett, mystiska ljud, otäcka händelser i historien, vargar, djurkranier, källare…. = ordentligt med sommarkänsla blandat med spökhistoria = den perfekta sommarlovsboken – om man vågar ligga på stranden och läsa den!

wpid-20130408_152225.jpg

Joels föräldrar har köpt ett vandrarhem som de håller på att renovera – som ni kan gissa så har vandrarhemmet varit en barnkoloni. Joel och hans syster Agnes – som inte alls är glad att lämna staden för att bo så långt från allt och alla och hemska tider, dålig mobiltäckning 😉 – får hjälpa till genom att passa sina små tvillingsyskon Max och Hanna. Agnes är som sagt inte glad åt att flytta dig, men Joel försöker se det positivt  det är sommarlov och nedanför vandrarhemmet ligger det en sjö där de kan bada – sämre kan man ha det :).

Första dagen tar Joel sin nya cykel och tar en upptäcksrunda kring vandrarhemmet, en bit bort fastnar cykelns i gammal taggtråd, när han försöker dra loss taggtråden från marken drar han upp ett djurkranium från en varg, coolt! det tar Joel hem och ställer i ett skåp  i vandrarhemmet. Bakanför vandrarhemmet möter Joel en man som lagar en bakdörr och tackar Joel. Inget konstigt med det, men snart börjar det bli mystiskt kring både kraniumet och mannen. Mysrysigt blir det….

Författaren – Kerstin Lundberg Hahn – växte upp i Västerbotten, och jag tror det är därför som hennes beskrivningar av vandrarhemmet/barnkolonin och området därikring verkligen får mig att känna det som att jag har varit där. Jag ser allt tydligt framför mig, hör nästan myggsurret, känner kliet av myggbett, så när mystiken stiger – det blir spännande! Tänk er då om jag hade legat och läst boken på en strand i Västerbotten – jag undrar så om jag ska låta mina mellanbarn  läsa den på stranden i sommar, då skulle de få spänning på hög nivå!

Barnkolonin finns att köpa hos Adlibris och Bokus, bland annat, eller gå till ditt bibliotek 🙂

 

Recensionsex från Rabén och Sjögren – Tack! 🙂

205 sidor

uHc

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 29 april, 2013 i Uncategorized

 

Etiketter: , , ,

Kommentera

 
