RSS

Världsbokdagen 23 april

23 Apr

Grattis på världsbokdagen 🙂  alla härliga bokälskare. Här i stan bjuds det på mycket intressant i veckan, då det samtidigt även är Berättarfestivalen. Jag hade gärna varit på något av evangemangen, men känner fortfarande av förkylningen (influensan?) jag hade förra veckan och eftersom jag ändå jobbar i veckan (pengar, pengar, dessa pengar…) så har ledig tid bäst tillbringats i soffan, fördelen är att jag har gott om bra böcker att läsa nu :D. Jag är på de sista spännande sidorna i Rädda mig inte! och även om jag helst skulle ha sträckläst ut dom i morse före  jobbet tvingade jag mig själv att spara det sista till ikväll. Den som spar den har! Kan bara ge lite förhandsinfo om den och det kan sammanfattas som – Me like! Sedan har jag Kretsen att se fram emot, och jag har mycket trevlig post att längta efter, två (tror jag absolut) superbra böcker kommer att landa i min låda –  Saeculum av Ursula Poznanski och Jonas Moströms nya Storsjöodjuret, längtar väldigt mycket efter båda, då jag tyckt MYCKET om böckerna innan.

Om Världsbokdagen

1995 beslutade Unescos generalkonferens att den 23 april skulle bli hela världens festdag för firandet av böcker, författare och läsning samt  värnandet om upphovs-rätten och människors fria tillgång till information.

I Katalonien i Spanien har man sedan 1900-talets början firat skyddshelgonet St Görans (St Georges) dag den 23 april genom att ge en bok i gåva till dem man tycker om. Av tradition får givaren får en ros tillbaka. Med inspiration från denna tradition föreslog IPA, International Publishers Association en ”internationell dag” och Spanien lämnade förslaget till Unesco.


World Book and Copyright Day

Idén om att uppmärksamma boken kompletterades med upphovsrätten och i november 1995 beslöt Unesco att utse den 23 april till the World Book and Copyright Day (Världsbok- och upphovsrättsdagen). Inte bara är den 23 april en katalansk dag, den är också minnesdag för författare som Shakespeare, Cervantes, Nabokov, Manuel Mejia Vellejo, de la Vega, Laxness, Josep Pia, Manuel Mjia Vallejo m.fl.

Upphovsrätt har länge varit en hjärtefråga för Unesco som ser dagen som ett sätt att fokusera bl.a på författarnas möjlighet till ersättning för sitt arbete i en snabbt digitaliserande värld.
I januari 2010 lanserade Unesco ”World Anti-Piracy Observatory” (WAPO) som ett led i bekämpningen av brott mot upphovsrätten. Det rör sig om en plattform online för globalt utbyte av information om nationella åtgärder och policies.
Läs mer om World Anti-Piracy Observatory här.

(källa unesco)

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 23 april, 2013 i Uncategorized

 

Etiketter: ,

Kommentera

 
