RSS

I Dödsskuggans land

01 Mar

Oj! Vad har hänt? har jag fått läsflyt helt plötsligt? varit på ovanligt mycket läshumör och för trött för andra aktiviteter? Eller bara hittat bra böcker som läses fort? Tja en blandning antar jag, nu har jag ännu en gång snabbläst en bok!  I dödskuggans land läste jag ut i förrgår,

Därför tänkte jag hoppa på trenden och göra snabbrecension – bättre det än att hamna efter igen och känna stress över att det är ogjort – inte roligt att blogga om det blir ett måste, jag bloggar för att det är roligt och för att jag vill skriva några rader om de böcker jag läst för att komma ihåg vad jag läst och vad jag tyckte, OCH så klart för att dela tips och få tips. 🙂

Börjar med I dödskuggans land av Alden Ball. När jag just hade börjat läsa så gjorde jag ett inlägg om en jobbig avsaknad i texten – inga talmarkeringar –

20130225-091111.jpg

Snart halvvägs genom, men det är något som så totalt stör läsningen, nämligen något som saknas. Ser ni?
Inga, absolut inga talmarkeringar i texten! Gör det riktigt svårläst… Jag undrar… Hur? Hur kan korrekturläsaren ha godkänt det? Går mot alla skrivregler, och som sagt, drar ner intrycket av boken ett ar snäpp. Tyvärr.

varpå jag fick ett upplysande svar från Swedish Zombie:

Det är vanligt att man gör så, till exempel är även Cormac McCarthy förtjust i det skrivsättet. Bell använder det för att han hämtat inspiration från American Southern Gothic då han skrev boken plus uppföljaren, berättade han då jag intervjuade honom för SZ.

men ganska så snart så sögs jag in i berättelsen och glömde snart bort lusten att ta en penna och göra talstreck 😉 Det är inte första boken jag läser som utspelar sig åratal efter själva zombiekatastrofen – men den här har ett lite annorlunda grepp. Temple har aldrig upplevt annat än en värld efter zombiekatastrofen, så det är så naturligt för hon – det är bara så det är, och trots att hon tror att hon själv är ond, har hon förmågan att se de mirakel som finns i världen, och hon dömer ingen på förhand – snarare är hon nästan lite godtrogen mot människor och varelser hon möter. Det är aldrig klassisk zombiebokotäckt, det är mer sorgligt. Slutet är verkligen !

Betyg? – Jag gillar! 9! finns hos Adlibris m.fl.

I dödsskuggans land

 

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 1 mars, 2013 i Uncategorized

 

Etiketter: , , ,

Kommentera

 
