RSS

En resa på 300 år…

27 Jan

Sitter och funderar på hur jag kom på att jag skulle beställa hem Across the universe, så jag har suttit och letat lite i min läslista. Kommer fram till att det nog är Andréa i boklandet jag kan ”skylla” på 😉 för det här inköpet… med hennes lista på 7 favoritdystopier. Blev nyfiken på boken då den lät annorlunda mot så mycket annat som cirkulerar nu. Boken har fått väldigt skiftande recensioner men Bookrelated är också lyriskt över boken, så klick klick hem med den 😀

Att omslaget är himla snyggt gör det inte sämre heller 🙂 tyvärr är jag inte så förtjust till omslaget till tvåan, och enligt Schitzo-Cookie så har omslaget ändrats under seriens gång, treans som hon visar upp är… inte snyggt… kolla:

 Across the universe:

 

Titta på de första, så fina så härliga färger, tycker egentligen att tvåan är svinfånig men tillsammans ser de härligt rymdiga ut 😛 och de gillar jag! De omslagen har fått mycket hype i bokbloggsvärlden och på youtube… så varför i helvete BYTER DE? Åh jag fattar inte hur de korkade pucko förlagen tänker.. Såklart kan de ha en variant som kanske säljer bättre till andra målgrupper. Det är inge konstigt. Men låt inte era trogna läsare/följare lida för det! (Shitzo-Cookie)

Om bara mitt omslagt till A million suns var så snyggt! Det är det inte… det är mer i stil med tredje boken  Shitzo visar upp… suck.. men har redan bloggat om det här, så nu, vidare till min recension av Across the universe:

Titel: Across the Universe

Författare: Beth Revis
Utgivningsår: 2011
Sidor: 398

”Amy has left the life she loves for a world 300 years away.

Trapped in space and frozen in time, Amy is bound for a new planet. But fifty years before she’s due to arrive, she is violently woken, the victim of an attempted murder. Now Amy’s lost on board and nothing makes sense – she’s never felt so alone.

Yet someone is waiting for her. He wants to protect her – and more if she’ll let him.

But who can she trust amidst the secrets and lies? A killer is out there – and Amy has nowhere to hide…”

Across the Universe börjar med att Amys mamma blir nedfryst inför en 300 år lång resa till en ny värld som ska kolniseras. Amys pappa vill att Amy ska vänta till sist, så att hon får göra det slutliga beslutet själv:

– ska hon gå ut genom dörren till hennes moster som väntar, fortsätta livet på jorden med pojkvän och löparkarriär?

– eller ska hon offra livet på jorden för att följa med sina föräldrar 300 år bort?

Tja, skulle inte bli mycket till bok – på det här temat – om hon stannade, eller hur? 😉 Så, trots att Amy har betraktat sina föräldrar frysas ner – en obehaglig smärtsam upplevelse – väljer hon att även hon frysas ner för att få följa med sina föräldrar. Just när de två arbetarna har fört ner tuben i hennes hals, hör hon dom prata om att det är konstigt att alla ska frysas ner redan nu, när avfärden har skjutits upp i ett år. Amy försöker protestera – ett år! hon kunde få ett år till av livet på jorden! och, det kanske är därför som Amy inte hamnar helt i dvala? Hon är nämligen medveten under färden – låter fruktansvärt!

Amy ”drömmer” många mardrömmar, men den sista av att i smärta och panik vara instängd i lådan och drunkna i smältande cryovätska är ingen mardröm, någon har tagit Amys låda, och lämnat hon för att dö  i en smältande vätskan. I sista minut blir hon räddad till.. .ett .. annorlunda samhälle…. Bland annat så är alla på skeppet monoetniska, så Amy med sin ljusa hy och röda hår sticker ut ordentligt, och på skeppets begränsade yta och fulla kontroll över alla finns det ingenstans att gömma sig. Skeppet styrs av Eldest och lärlingen Elder som ska bli den nya ledaren.

Det är en levande värld som är upptecknad, och jag blir frustrerad med Amy över hur saker och ting är i den världen, och hur svårt det är för hon – och vilken pärs för hon att vara så ensam på skeppet, med sina föräldar så när man ändå så långt borta -för tinar hon upp dom kommer dom inte att få se den nya värld dom offrade livet på jorden för.

Så det är Sci-fi, spänning och jodå. lite lite romantik är det också. Bra? tja, jag beställde boken efter så… 😉

Andra som läst Bookrelated  GRYM bok! Helt galet bra!

Jag verkligen älskar hur detaljerat Beth Revis har beskrivit hela rymdskeppet och folket som bor där och livet de lever. Det kändes ibland som att man var där, med Amy. Man kände hennes frustration och ensamhet och jag kände ett sådant medlidande för henne.

Andrea i Boklandet  Vilka ord man ska använda sig av när man ska beskriva en sådan här bok vet jag ärligt talat inte, men den är utan tvekan en av de bästa böcker jag någonsin läst och jag älskade den från början till slut. Det är en annorlunda, men åh så fantastisk bok, och jag tycker att ni alla ska ge den en chans.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 27 januari, 2013 i Uncategorized

 

Etiketter: , , , ,

Kommentera

 
