RSS

Ärliga recensioner? Bokbloggsjerka

26 Jan

Dags för veckans bokbloggsjerka 🙂 Den här veckans fråga är:

Är du 100% ärlig i dina recensioner/omdömen?

Och mitt svar är.. ja, jag är ärlig i mina recensioner, gillar jag boken så skriver jag det, men däremot, om jag inte gillar den så… jag sågar sällan böcker, faller en bok mig inte i smaken så skriver jag hellre att den inte passade mig, eller den kanske inte passar nu men får en ny chans sen.

Däremot kan jag känna att… jag vill inte påverkas av vad andra har skrivit i sina recensioner när jag skriver min, för att undvika att omedvetet spegla andras åsikter och inte min, det är lätt hänt.

 

Edit: kommer på lite mer tankar när jag läser andras svar på veckans bokbloggsjerka. 😉 Det är skillnad på att bokens handling etc inte passar mig och att jag därför inte gillar den och att den är rent dåligt skriven/dåligt bearbetad, i det senare fallet skulle jag nog kunna tänka mig att påpeka det i recensionen – då det mest irriterande jag vet är när texten i en bok inte flyter utan det känns som att det stakar sig och hakar upp sig hela tiden. Något annat är felaktiga fakta, tex : min son har diabetes så jag kan en hel del om det, och där kan det i böcker (och ofta(re) i filmer) framställas väldigt tokigt som att personen får lågt blodsocker – ge mig insulin (livsfarligt då personen har för lite socker i kroppen vid en känning och absolut inte behöver mer insulin då..)

… och nu pratar min 5åring så mycket som bara en femåring kan att jag glömde helt bort det andra jag skulle lägga till… haha… nåja återkommer eventuellt… 😉

… hmm, kom på en sak, en bok jag började läsa (hade höga förhoppningar på den) där det var lite mystik inblandat, meningen var att det skulle vara lite dolt för huvudpersonen och läsaren vad som hände, vad det var för sorts folk etc… (ni fattar? YA mystik…) hela det momentet förstördes för mig eftersom författaren hade använt svenska (läste på engelska) som det mystiska språket… irriterade mig så mycket att jag la bort boken…

 
5 kommentarer

Publicerat av på 26 januari, 2013 i Uncategorized

 

Etiketter:

5 svar till “Ärliga recensioner? Bokbloggsjerka

  1. bokbrus

    26 januari, 2013 at 5:37 e m

    Jag håller med dig att det kan vara enklare att inte läsa andras recensioner innan man skriver sin egen.

     
  2. Monika

    26 januari, 2013 at 5:59 e m

    Man gör nog bäst i att vänta med att läsa andras recensioner tills man skrivit sin egen.

     
  3. Skriva läsa leva

    26 januari, 2013 at 6:40 e m

    Jag förstår vad du menar med att spegla andra. Ibland när jag läst andras omdömen efter att jag själv skrivit ett, kan jag drabbas av tanken att andras omdömen är bättre än mina. Så för att inte färga mina omdömen brukar jag inte läsa andras förren jag publicerat de egna.

     
  4. kajsalisasblogg

    26 januari, 2013 at 10:17 e m

    Brukar nog inte haka upp mig på faktafel, fast om någon tar det fallet du beskriver som en sanning så kan det ju bli farligt. Däremot är själva flytet i texten oerhört viktigt.

     
    • Ella

      27 januari, 2013 at 8:27 f m

      Går inte svara dig på din blogg, tänkte skriva att
      Jag har valt bokbloggar i mn läslista efter att ha kommit fram till att deras smak ligger nära min – att jag borde kunna lita på deras omdömen om böcker, och då litar jag på att de ger sin ärliga mening om böckerna…

       

Kommentera

 
