RSS

The Farm

25 Jan

The Farm av Emily McKay har fått väldigt spretande omdömen, men mest positiva ändå. Efter en recension hos Skuggornas bibliotek blev jag nyfiken på The Farm, trots att Beroende av böckers omdöme var betydligt… svalare… Goodreads totala omdöme ligger på ca 4 och recensionerna varierar från ”Gillade den tills jag inte gjorde det” och älskade den…

Det som gjorde mig så pass nyfiken på The Farm ändå var att en av huvudpersonerna som är berättarröster är autistisk, ett väldigt annorlunda drag. McKay växlar mellan tre berättarröster: Tvillingarna Lily och  Mel – som är autistisk –  och Carter, en tidigare klasskamrat som dyker upp på farmen. Lily och Mel bor på en ”farm”, en av många där ungdomar har låsts in. Lily lägger ner all sin kraft på att skydda sin syster Lily (som är autistisk och endast kommunicerar via visor och verser), och planerar att rymma från farmen, de fyller snart 18 år och då ”får ungdomarna lämna farmen” Men Lily misstänker att dom som lämnar farmen möter sitt öde så att säga. Hela landet är nämligen översvämmat av ”Ticks”, människor som har blivit vampyrliknande (men värre) monster efter (så klart) medicinska experiment som gått fel.

Jag väljer att inte skriva så mycket mer om handlingen, det har Skuggornas bibliotek med flera gjort så bra 🙂 utan nöjer mig med en kortrecension.

the farm

Visst, beroende av böcker har delvis rätt i sina invändningar mot boken, men jag gillar den ändå… slutet är riktigt spännande och trots att det är en triologi gör slutet mig så pass nöjd att jag inte sitter frustrerad och sur över att det var en trioligi att att jag ”måste” läsa nästa del (som så klart inte kommer än på ett bra tag) Ett stort plus för det! Mycket troligt att jag kommer att läsa nästa del sen, men skönt att det inte känns som ett måste, utan boken känns relativt bra avslutad ändå. (även om det så klart märks att det kommer en spännande fortsättning)

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 25 januari, 2013 i Uncategorized

 

Etiketter: , , ,

Kommentera

 
