RSS

Shadows av Ilsa J.Bick

24 Jan

Efter Ashes – första delen i en triologi av Ilsa J.Bick – hade jag höga förväntningar på fortsättningen, och har längtat länge på att få tag på del två. Jag fick hem den strax före jul, och eftersom jag ville kunna njuta av boken sparade jag den till julledigheten.

Eftersom det är andra delen i en triologi är det svårt att skriva om den utan spoilers, så har ni inte läst den, läs min recension om Ashes först och kanske tom boken först 🙂 – Ashes, jag borde ha väntat… (recension) – nu när jag har varnat er, här kommer lite reflektioner kring Shadows.

  • Bandtyp: Storpocket
  • Språk: Engelska
  • Utgiven: 201209
  • Antal sidor: 464

Out of the ashes, a new world emerges.

A World stalked by the flesh-eating Changed – young, armed and hungry.

A world ruled by the Elders, willing to kill to survive.

A world in which no one is safe, and humans might be the worst of monsters.

Ashes slutade ordentligt spännande, vadå cliffhangers? Gaah! Alex och Tom skiljdes åt i slutet av boken, Alex i en riktig knipa, och i Shadows kämpar dom för att hitta tillbaka till varandra – om den andra lever… I Shadows är det inte bara Changed som är monstren att frukta, människorna är nog så hemska och gör fruktansvärda saker för att överleva.

Passar bra att läsa så här under kalla vintern, förhöjer stämningen då Shadows utspelar i snö, mörker och kyla…

Shadows är spännande! men när jag läste tyckte jag inte att den kom upp till fullt samma nivå som Ashes, men  helt ärligt borde ni nog inte lägga någon större vikt vid just det uttalandet  anledningen till att jag kände så var nämligen att det gick trögt att läsa den, och tja, det är väll så det går när man efter en periods lästorka börjar med en relativt tjock bok som inte är helt lättläst. Den är inte svårläst, men men…. 🙂 Så… den ligger väll på 8 av tio! Så rekommenderas…

På framsidan av boken utlovas det lite kaxigt:

As good as the HUNGERGAMES or your money back

stämmer? jo, det gör det, men jag skulle vilja säga att målgruppen för Ashestriologin torde vara nått år äldre än hungerspelens.

Jag köpte hos Adlibris men finns också hos Bokus 

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 24 januari, 2013 i Uncategorized

 

Etiketter: , , , ,

Kommentera

 
