RSS

Matchad – forget freedom of choice… – allt bestäms åt dig!

22 Jan

Jaha… det här bli en rekordkort recension…. Sonen (5år) tittade nämligen på omslaget och gav sitt omdöme:

matchad Den handlar om en flicka som är instängd i en bubbla, hon vill ut men hon har en ros iallfall!

Så…

Alltså…

Det sammanfattar väll det hela rätt så bra, tack för idag….

Eller…

ok…

skriver lite mer… (det där om rosen vet jag inte var han fick ifrån men det stämmer bra på sitt sätt det med…)

Boken är Matchad, den första delen i en… TA-DA triologi… av Ally Condie… ett impulslån från biblioteket, jag plockade till mig den från dom skyltade böckerna, men jag tror att jag hade någon recension i bakhuvudet… hmm, ska söka i google readers historik om det kan stämma, återkommer nedan om det…

Matchad handlar om 17-åriga Cassia som lever i en framtida dystopisk värld där Samfundet styr, alltså, verkligen STYR!  I inledningen av boken är Cassia, med familj, och nära vännen Xander, på väg till matchningsbanketten, någon hon verkligen ser fram emot, det är då hon får veta vem hon blivit matchad med och ska… ja ni vet, gifta sig med hela paketet 😉

Samfundet styr även vad och hur mycket dom får äta, var dom får bo, vilka ämnen dom får ha kunskaper i – endast biologer får kunna om biologi osv… Berättar inte allt här men tro mig, samfundet bestämmer precis allt.

Nåja… på ceremonin blir Cassia matchad med Xander – lite överraskande då det är vanligast att bli matchad med någon dom inte känner och som kommer från en annan region – men väl hemma vill Cassia titta mer på informationen hon fått om sin matchning, och ser då ett annat ansikte flasha förbi. Även det en kille som hon känner. Måste vara ett misstag? Har hon sett fel? Men så småningom börjar Cassia tvivla på att Samfundet verkligen vet och gör bäst om allt..

Matchad var helt ok 🙂 tja, kanske lite mer än ok faktiskt, på en 10skala hamnar den ungefär på 7. Även om den mer är kärlek än spänning 😉

Och hur var det nu? Sett om den i bloggar? Men så klart!

Bland annat här:

Elinas bokliv nämner Matchad i en enkät/utmaning:

10. Bästa boken du läst hittills i år är..?
Bästa boken är lite svårare, men av den anledningen att jag inte kan bestämma vilken jag ska välja.. så jag säger Matchad och Hungerspels-triologin! 😉 så är jag lite olydig och fick in 4st böcker!! 😛

Glorybox har läst och skriver att:
Jag skulle rekommendera Matched till alla som vill läsa en lugn och finstämd kärlekshistoria i framtidsmiljö. Letar man efter något mer spännande och The Hunger Games-aktigt så skulle jag snarare rekommendera böckerna jag nämner i den här recensionens första stycke.
Och om du inte vill låna på biblioteket finns den bland annat hos Adlibris och Bokus
 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 22 januari, 2013 i Uncategorized

 

Etiketter: ,

Kommentera

 
