RSS

Rör mig inte, eller… gör det…

19 Maj

Tänk om alla blev skräckslagna av att komma nära dig, dina föräldrar har inte velat röra dig sedan du var liten Rör mig inte! är skrivet från Juliettes synvinkel, i panikslagna tankar, överstrykna önskningar tankar för hon vill hon vill hon vill. Juliette är inspärrad på en psykklinik – liknar mer fängelse/tortyrcenter – efter en olycka där hon råkade döda en person.

Juliette har nämligen en förmåga – när hon rör vid någon plågas dom något fruktansvärt, och som sagt – vill det sig illa kan dom hon rör till och med dö. Det har lett till att Julitette sedan hon kunde krypa inte har haft närkontakt med någon, hennes egna föräldrar tog avstånd från hon, och det var dom som slutligen angav hon för myndigheterna – Återetablissemanget  (som får mig att tänka på regimen i hungerspelen) Trots en sådan uppväxt har Juliette lyckats förbli en god person som inte vill någon illa, och jag tycker hon är stark som har lyckats ta sig förbi sådana hinder. Men så tvivlar hon också på sin psykiska hälsa och är livrädd för sig själv, hon vill verkligen inte skada någon. Så, när celldörren öppnas och hon får en cellkamrat – Adam –  blir hon fruktansvärd rädd att hon ska råka röra vid han. Men slutligen blir dom vänner, och Juliette blir erbjuden sin frihet, men är det värt priset? att vara ett vapen åt återetablissemanget? Eller finns det ett annat sätt?
Inledningsvis känns språket lite korthugget och det är ständiga överstrykningar, men det vänjer jag mig snart vid. Rör mig inte är  en relativt tunn bok, och när man väl kommer in i språket så flyter det på bra och boken läses snabbt ut. Ändå har jag dröjt med att skriva klart om den, jag har helt enkelt haft lite svårt att bestämma mig för vad jag egentligen tyckte om den. Var den bra med det korthuggna, panikslagna spårkbruket? eller känns den kanske mest som en lite halvdan upprepning av något vi redan har läst med nöje? Rör mig inte leder tankarna mot hungerspelen – en diktatorisk regim som njuter av att plåga folket, vuxna medverkar inte endast i periferin. En snygg kille som bara är den! – eh nåja hallå? finns det någon ungdomsbok med en tjej i huvudrollen utan den ingrediensen? Nu ska vi inte vara kinkiga 😉 Det är klart att  Rör mig inte är en läsvärd bok, och det korthuggna, snabbt lästa språket är en fördel, det är inte alla alltid man vill ha en tegelsten, lite kortare böcker fyller sin funktion dom med. Dessutom är Rör mig inte den första i en tänkt trilogi –  vanligt! 😉 Jag brukar inte sätta betyg som så, nöjer mig med omdömen, men skulle jag sätta betyg skulle jag nog hamna kring 4 av 5.

Fler som läst Rör mig inte är:

The curious case of books.som ger betyget 4/5 och nej, jag håller inte heller med om parallelerna till Twilight,

Boktycke  Betyg: 7,5/10

Bokhora, som inte alls är imponerad av Rör mig inte och konstaterar att hon nog har för mycket blasé-ögon på sig vid läsningen…

En bokcirkel för alla som konstaterar att:

jag måste erkänna att jag tycker mycket om ”Rör mig inte” som är vackert skriven men poetiskt flytande språk

 
2 kommentarer

Publicerat av på 19 maj, 2012 i ☆☆☆☆, Uncategorized, Ungdomsböcker

 

Etiketter: ,

2 svar till “Rör mig inte, eller… gör det…

  1. Miriam - Schitzo-Cookie http://schitzo-cookie.blogspot.se

    20 maj, 2012 at 6:02 f m

    Har precis beställt den så väntar med spänning att få läsa den =)

     

Kommentera

 
