RSS

Erebos – hissar och dissar!

22 Feb

Dags att blogga lite om sedan länge lästa böcker… har varit lite bloggat på sista tiden, men här kommer lite hiss och diss av Erebos av U. Poznanski. .

Hissandet står jag och 14åringen för. Erebos är ett datorspel, som Nick – huvudpersonen –  dras in i, verkligen dras in i, för här kan vi tala om datorspelsberoende på hög nivå. Alla som spelar spelet blir helt fast för det – även dom som är tveksamma till att börja med och vanligtvis inte tycker om att spela datorspel. Men Nick får snart surt erfara att Erebos inte är harmlöst, Erebos spiller blod i det verkliga livet för att uppfylla sittt syfte. Mer än så är lite svårt att säga utan att avslöja för mycket av intrigen. I förlagslänken berättas en hel del mer om handlingen, men rejäl spoilervarning.  Så, jag skriver inte mycket mer än så om handlingen, utan går över till  våra omdömen:

Den första som läste boken här hemma var jag själv, och efter ett par sidor var jag fast, man sugs in i handlingen, en riktig bladvändare. Spelsekvenser blandas med verklighet i ett bra tempo, och jag tror även läsare som inte spelar datorspel kan uppskatta hela boken. När jag hade läst klart boken, tvingade jag 14åringen från datorn – där han satt och spelade datorspel, som han gjort varje dag på lovet, så han borde kunna sätta sig in i handlingen bra… – och… efter lite lockande och pockande och släpande 😉  fick jag han att lämna datorn ”bara en liten stund då! *djup suck*” hade jag övertalat han att ge boken en chans. (måste inflika här: han läser även i vanliga fall, men mycket mindre än tidigare, då datorn lockar mer nu, så blir det bara en kort stund på kvällen  när han har lagt sig han läser numera) Sonen försvann in i sitt rum… kom ut efter en stund! – Åh! det är så spännande! lägger sig i soffan och läser läser läser, ändrar bara ställning då och då, lägger sig på golvet och läser, släpper knappt boken, tills han slutligen kommer och ställer sig i dörröppningen: VAD ska jag göra nu? den är redan slut!

Nu har jag tyvärr väntat för länge med att skriva recensionen om den, men kommer ihåg sonens stjärnor i ögonen när han pratade om Erebos, han var lyrisk, han tyckte verkligen om boken och diskuterade länge handlingen och datorspelssekvenserna med mig, han uppskattade att det var mycket han känner igen – hur man skapar sina figurer kände han igen från Skyrim tex.

Dissandet då? Det står äldsta sonen för (17år) som totaldissade boken efter bara några sidor, enligt han var det dåligt skrivet, datorspelssekvenserna var orealistiska och ”det märks att hon inte spelar datorspel” och löjliga, han la boken ifrån sig med en fnysning…

En annan recension av boken där ni kan läsa mer om handlingen finns bla. hos Bokhora.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 22 februari, 2012 i ☆☆☆☆☆, Spänning, Ungdomsböcker

 

Kommentera

 
