RSS

Är det utsidan eller insidan som räknas?

16 Sep

Du står och väljer mellan två böcker: den ena har ett fult omslag men ett till synes intressant innehåll, den andra har ett vansinnigt snyggt omslag men boken i sig intresserad dig inte nämnvärt. Vilken bok väljer du?

Rolig fråga från Annika till veckans bokbloggsjerka.

Ok, så här är det för mig: Baksidetexten är viktig för mig, det är den jag väljer efter, inget gör mig så frustrerad som böcker som saknar baksidestext. jag gillar även att gå tillbaka och läsa baksidestexten när jag läst lite i boken… MEN! omslaget är också viktigt för mig, ser omslaget trist ut så plockar jag nog aldrig ens upp boken måste jag erkänna. OM det inte är en bok som jag vet sedan tidigare att jag vill läsa, om tex. Johan Theorins bok skulle ha ett väldigt tråkigt och trist omslag när den kommer så klart att jag skulle välja den ändå, men jag skulle nog bli lite besviken.

Men, hur är det som säger? Utseendet bedrar… har ibland blivit lurad av fina omslag där boken i sig inte varit mycket att ha. Kommer inte på något exempel nu, men det finns… Tror Annika hade något exempel…

Likamed: insidan är viktigast men det är klart att man tittar på utsidan också och blir påverkad.

 

Lägger till efter att ha sneglat upp på min ack så lilla bokhylla… Jag erkänner: omslaget är viktigt, det är därför jag har dubbla exemplar av ett par böcker från Sookie Stackhouseserien… för när jag skulle köpa på mig resterade böcker var det en annan utgåva och jag ville ha alla lika för att det skulle se snyggt ut…

Så finns det flera utgåvor av samma bok – känns som att det blir allt vanligare – så väljer jag efter omslaget!

 
8 kommentarer

Publicerat av på 16 september, 2011 i bokbloggsjerka

 

8 svar till “Är det utsidan eller insidan som räknas?

  1. Monika

    16 september, 2011 at 4:35 e m

    Ja, där har du en poäng. Om boken finns i flera utgåvor, så tittar jag också på omslaget.

     
  2. Elin

    16 september, 2011 at 4:36 e m

    Bra tänkt, själv tar jag den billigaste utgåvan av en bok, snål som jag är ^^

     
  3. Sarapepparkaka

    16 september, 2011 at 4:49 e m

    Ja, det där med serier och att få dem i samma stil- jag kan ju bara säga att jag oftast misslyckas radikalt med den saken!

     
    • Ella

      17 september, 2011 at 8:57 f m

      Inte alltid jag är så noga med dom, men Sookieböckerna vill jag spara o ha i hyllan så då vill jag ha matchande och fint

       
  4. Annika

    16 september, 2011 at 9:21 e m

    Jag håller med dig om frustrationen när baksidestexten saknas. Dock kan jag nöja mig med en superkort sammanfattning plus några utlåtande av stora författare som ofta brukar få sina kommentarer publicerade på en boks omslag (som t.ex. Dennis Lehane och Michael Connelly).

     
  5. Lattermild

    20 september, 2011 at 9:49 f m

    Til tross for at innsiden er viktigst blir jeg svært så irritert dersom designet endrer seg halvveis i en serie. For ikke å snakke om størrelsen, som er enda verre, siden bøkene mine stort sett er sortert etter størrelse (for å utnytte plassen best) og jeg dermed må splitte serier over flere hyller.

    Og av og til kommer man jo over bøker som er så vakre at man har lyst til å ramme dem inn og henge dem på veggen, tross at innholdet er uinteressant.

     
  6. Christoffer Dias

    29 juli, 2013 at 3:08 f m

    Det är ju klart att utseendet är det första man lägger märker till men det är ändå insidan man ska leva med om man nu vill ha ett längre förhållande!

     

Kommentera

 
