RSS

De vassa tändernas skog

05 Sep

Jobbar på biblioteket (jippi!) förra veckan och den här, en förmån då är att  få packa upp bokpaket som kommer, faktiskt nästan lika roligt som att packa upp egna paket. 🙂 I ett av paketen jag packade upp förra veckan hittade jag: De vassa tändernas skog av Carrie Ryan. Måste  börja med att skriva att jag verkligen gillar STYXX fantasys utseende på böckerna med svarta kanter på bladen (samma på Legend), passar genren perfekt. När man har kommit en bra bit in i boken faller dessutom mer pusselbitar på plats om hur passande layouten är, typsnitt mm. men säger nog inte mer än dom,dom som blir nyfikna och läser kommer  att förstå till slut.

Min mamma brukade berätta för mig om havet. Hon sa att det existerade en plats där det inte fanns något annat än vatten så långt ögatt nådde och att det var i ständig rörelse,det komrusande emot en och drog sig sedan bort igen.En gång visade hon mig ett foto som hon sa föreställde min mormors mormors mor som barn, stående i havet.

Mary lever i en liten värld, omgärdad av stängsel, omringad  av skogen med de oheliga, styrd av systerskapet och traditioner. Ingen vet något o hur det var före återkomsten, all historia är borta, förrutom enstaka berättelser, som om havet -som ingen tror på – ingen utom Mary, som inte kan låta bli att drömma om havet och världen bortom de vassa tändernas skog.

Boken utforskar vad som skulle hända med människorna efter en stor katastrof, nämligen ett zoombie-virus som dödat större delen av jordens befolkning. Skräcken för virus som släpps lös är ett genomgående tema i många skräckböcker – tex Stephen Kings Pestens tid och The Passage. Som jag antydde i ett tidigare inlägg finns det många referenser mellan the Passage och De vassa tändernas skog. Många generationer efter katastrofen lever fortfarande en (förhållandevis) liten grupp människor kvar, dom enda levande kvar i världen tror dom, endast skyddade av ett stängsel, regler,traditioner och stängselväktare. För alla är den yttersta skräcken och sorgen att en älskad ska komma tillbaka som smittad – för kommer tillbaka, det  gör dom…

Det är spänning, skräck, kärlek, relationer i ett härligt tempo: jag måste bara läsa lite mer. Och denna bok som redan innan är både bra och håller mig fastklistrad, ökar greppet om mig ju närmare slutet kommer. Mitt i natten och jag borde sova.. jo! men jag måste bara läsa ett kapitel till, och ett till… Var duktig och sparade slutet till morgonen,mest för att jag visste att jag inte har fortsättningen…. Men snart så! beställde The deadtossed waves från Adlibris idag, så jag hoppas jag har den snart. De vassa tändernas skog var lättläst, utan att ha ett simpelt språk, språket var trevligt och flöt på bra. Därför hoppas jag att nästa bok är lika trevlig och lättläst i språket på engelska.

 
1 kommentar

Publicerat av på 5 september, 2011 i ☆☆☆☆☆, Läst, Spänning, Uncategorized

 

Ett svar till “De vassa tändernas skog

Kommentera

 
