RSS

Vilket format i läsplattan? och… dags att blogga ikapp…

26 Jul

I en kommentar till ett inlägg nedan frågar Sofia hur det går att läsa pdf-filer i läsplattan. så här svarade jag:

ang att läsa pdf-dokument så är det nog rätt så lika i alla läsplattor, vilket har att göra med pdf-formatets statiska egenskaper. Det som kan göra skillnad är storlek på skärmen då.

När man läser e-pub i läsplattan går det att ändra teckenstorlek, och all text anpassar sig efter teckenstorleken, tja, som när du byter teckenstorlek i ett word-dokument.

PDF däremot får man zooma med procent, vilket gör att man kan behöva bläddra även i sidled för att se hela sidan. Det blir alltså inte oläsligt som i suddigt eller så, men hela böcker kanske är jobbigt att bläddra hit o dit i. Började läsa en bok jag laddat ner som pdf, men läste bara 2 sidor. Min läsplatta strejkar igen, men jag ska skicka in den till Bokus idag, så jag kan ta bilder på hur det ser ut med pdf när den kommer tillbaka. Då kan jag även kolla om man lätt kan bläddra mellan kapitel och avsnitt.

Det är bara att konstatera: läsplattan strejkar igen, den här gången fungerade inte återställning. Men Bokus har skickat mig en returlapp, så den ska få sig en tur tillbaka och kommer förhoppningsvis snart tillbaka. Saknar min läsplatta. Som i helgen när vi var borta och jag hade tagit med mig en bok, som tog slut första kvällen.

Har en del att blogga ikapp, tog visst lite sommarledigt från bloggen, jobbat och alla lediga stunder har jag och barnen njutit av sommaren, varit och badat så mycket vi hunnit och bara varit…

Men har ändå hunnit läsa en del, har just läst ut Helgonet av Gerhardssen, och även hunnit läsa Evig eld av Moström. Och… vad mer var det jag hade läst… Jo, de två första böckerna av Jussi Aldler-Olsen, Kvinnan i rummet och Fasanjägarna. och… sista delen av Hungerspelen… Har jag glömt någon? kanske det…

Måste även uppdatera läsning just nu, började med Håkan Östlundhs Inkräktaren igår kväll, eftersom jag var för trött för att läsa på engelska. Läser The Passage på engelska, har varit lite trögt att komma igång med den, men nu börjar jag komma in i den.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 26 juli, 2011 i Läsa, Läsplatta, Läst, Svensk litteratur

 

Kommentera

 
