RSS

Bokbloggsjerka, fiktiva eller realistiska karaktärer…

20 Maj

Veckans fråga för bokbloggsjerkan från Annika:

Hur viktigt är det för dig att böckernas intrig/karaktärer är realistiska? Om det inte är viktigt: Kan du ge exempel på någonting annat som bara måste tillgodoses för att du skall känna dig tillfreds med en bok. Om det är viktigt: Ge  exempel på böcker som anser sakna realism och varför du tycker som du gör.

Att böckerna intrig/karaktärer är realistiska är viktigt, men hur realistiskt, i vilket jag tolkar in betydelsen trovärdigt, kan tolkas olika beroende på genre och bok.  Även om handlingen är helt och hållet fiktion, med vampyrer och andra varelser, måste intrigen och karaktären ändå kännas realistiska/trovärdiga. Det får inte kännas… tillgjort och styltat.

Sookie Stackhouse böckerna av Charlaine Harris tex tycker jag känns realistiska – inom sin genre. Hon målar upp karaktärerna på ett trovärdigt sätt. Det finns många böcker som jag har lagt bort för det känns inte realistiskt, ens inom genren. Angelologi är ett (halvdåligt) exempel, där jag aldrig fick känslan att det var realistiskt, trovärdigt på något sätt, kändes krystat och påhittat. En bra fiktion ska man sugas in i och nästan kunna komma in i världen och tro på den medan man läser…

Deckare, som jag läser mycket, måste helt klart kännas realistiska i både intrig och karaktär. Där tycker jag även att det är trevligt att följa karaktärerna under en längre tid, som i Jonas Moströms, Anna Janssons med fleras böcker.

 
5 kommentarer

Publicerat av på 20 maj, 2011 i Allmänt

 

Etiketter:

5 svar till “Bokbloggsjerka, fiktiva eller realistiska karaktärer…

  1. Annika

    22 maj, 2011 at 7:21 f m

    Jag håller med dig om deckare och karaktärer som man följer i en förhoppningsvis lång serie av böcker. Jag läser många sådana: Mark Billingham, Peter James, Val McDermid, Stephen Booth, Kristina Ohlsson, Håkan Östlundh, Michael Connelly och många många fler.

     
  2. Ella

    22 maj, 2011 at 7:24 f m

    Deckare som är mer fristående, där karaktärernas privatliv knappt är med alls, allt är fokuserat på ”fallet” tappar mycket av det som lockar med deckare.
    Håkan Östlundh har jag just lånat hem första boken av.

     
  3. Spetsig

    22 maj, 2011 at 7:15 e m

    ”Även om handlingen är helt och hållet fiktion, med vampyrer och andra varelser, måste intrigen och karaktären ändå kännas realistiska/trovärdiga. Det får inte kännas… tillgjort och styltat.”

    Jag tror du satte fingret på något väldigt viktigt där!

     
  4. enligt O

    23 maj, 2011 at 6:36 e m

    Har faktiskt inte läst Jonas Moström ännu, kanske vore någonting. Håller med dig om att kraven varierar beroende på genre, men välskrivna och genomtänkta vill jag ha mina böcker!

     
    • Ella

      23 maj, 2011 at 6:39 e m

      Han är väl värd att prova, och det är trevligt att få inblick i hur män tänker kring relationer och annat… Det är mycket om karaktärernas privatliv i Moströms böcker, utan att det tar över för mycket från deckargåtan 🙂

       

Kommentera

 
