RSS

Cirkeln! Magi och spänning.

10 Maj

Gick trögt att läsa Tirptyk, och när jag fick Cirkeln i min hand så la jag definitivt bort den. Kastade mig över boken på kvällen, var tyvärr lite för trött så läste bara några kapitel, men eftersom jag vaknade (allt för) tidigt på morgonen så hann jag läsa mer, ungefär en fjärdedel till. Hade först lite svårt att hålla reda på alla huvudpersonerna, och jag hann komma ganska långt in i boken innan jag hade full koll på alla huvudpersonerna. Det märks att det är ett komplext galleri av huvudpersoner, och att persongalleriet ska ”räcka” till fler böcker än en – Cirkeln är första boken av tre – vilken tur! När jag väl kommit in boken längtade jag efter nästa ostörda lästillfälle. Trots ont om lästillfällen läste jag ut boken på lite mer än en helg, läste de sista 2 kapitlen idag, spänning, spänning!

När jag läser Cirkeln funderar jag på… vad liknar den? Denna bok som det har varit sådan hype kring redan innan den kom ut…  När jag närmade mig slutet började jag tänka att cirkeln är lite som en svensk Harry Potter, fast ändå inte riktigt. Cirkeln är mer… mogen… Kan man säga så?  I en intervju i DN säger författarna :

– Vi gjorde vad nördar gör när de möts: jämförde referenser. Vi älskar båda ”Buffy”, ”Mitt så kallade liv”, ”Twin Peaks” och ”Fucking Åmål”. På ett sätt är det som om vi gjort research till det här projektet hela våra liv, säger Mats Strandberg.

Ja… lite blandat magiskt, mystiskt, spänning (med utropstecken)  och tonårsliv i småstad, det är Cirkeln det.

Edit: en bok om dagen har också funderat kring vilken genre den tillhör, och  föreslår magisk realism. Handlingen utspelar sig i verkligheten, men med  inslag av övernaturlighet. Det tycker jag var en bra genre till den, eftersom  jag inte tyckte mig finna någon som passade bra tidigare. 🙂 slut edit.

Tyckte omslaget var lite sådär, omslaget ger inte så stort intryck, känns lite… stumt…Men när man läst boken förstår man att det ska symbolisera bla, cirkeln.

Synopsis:

Engelsfors. Vackert namn, risig stad. Omgiven av djupa skogar där människor ofta går vilse och försvinner. Höstterminen har just börjat när en elev hittas död på en av gymnasieskolans toaletter. Alla förmodar att det var ett självmord. Alla utom de som vet sanningen.
En natt då månen färgats mystiskt röd förs sex tonårstjejer till den nedlagda folkparken. De har inget gemensamt. De vet inte hur de kommit dit eller varför de är där, men utan varandra kommer de inte att överleva.

Antal sidor: 532

Andra som har bloggat om den: Bokbabbel Enligt O enbokomdagen 

 
2 kommentarer

Publicerat av på 10 maj, 2011 i ☆☆☆☆☆, Uncategorized

 

Etiketter: , ,

2 svar till “Cirkeln! Magi och spänning.

  1. Cecilia

    11 maj, 2011 at 12:42 e m

    Välkommen till e-boksutmaningen!
    Ska bli spännande att läsa om dina bokval … 🙂

     

Kommentera

 
