RSS

Stallgänget på Tuva 9

02 Maj

Dottern läser så fort att jag hinner inte med. Men denna absoluta favorit som hon kastade sig över med ett glädjetjut måste jag skriva lite om.

Serierna som är skrivna av Lena Furberg var ursprungligen med i tidningen Min Häst. Serierna skildrar livet i stallet på Tuva för ett gäng ungdomar. Det är äventyr, spännande händelser och mysigt. Det här är näst sista boken, del 10 finns också att köpa eller låna nu (”mitt” biblioteks ex är redan borta…vi får hoppas den kommer till rätta).

Något som gör Stallgänget på Tuva böckerna extra roliga och spännande att läsa för dottern är att vi bor i närheten av stallet på Tuva, hon har varit där och lekt och kände därmed igen några av huvudpersonerna i serierna när hon läste dom. Nu finns det tyvärr inga hästar längre på Tuva, stallet är kvar, så förhoppningsvis flytter det in nya hästar någon gång. Däremot finns det getter, och ett populärt cafe med fin lekpark som har öppet på sommaren.

Dottern sover, men jag vågar mig på att sätta betyg åt hon:

Betyg:  ☆☆☆☆☆

Titel: Stallgänget på Tuva 9

Källa:  biblioteket

Tid att läsa: en halv kväll.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 2 maj, 2011 i ☆☆☆☆☆, Barnbok, Hästbok, Serie

 

Etiketter: , ,

Kommentera

 
