RSS

Så mycket att läsa, så lite tid!

29 Apr

Hur ska jag hinna läsa allt jag vill läsa? Har redan en lång lista under ”vill läsa” och då vet jag att det ändå finns böcker som jag har tänkt: den vill jag läsa! men som jag inte har kommit ihåg att skriva upp. Och! Det kommer nytt hela tiden och det är ju ändå roligast att läsa böckerna när dom är nya.  Jag förstår inte låntagare som kommer in på biblioteket och klagar på att det inte finns några böcker att läsa, det finns ju massor! Eller har dom verkligen läst ”allt” som dom påstår?  Dom kanske har läst allt dom tycker är bra iofs, men jag, jag är glad (men lite läs-stressad) över att ha en lång ”vill läsa”-lista att välja ifrån. Många av dom ska laddas in på läsplattan när den kommer, har jag tänkt iaf. 🙂

Iaf, idag kom jag hem från jobbet med en lapp med fler böcker att lägga till på min ”vill läsa” lista:

  • Fienden, ohh skräckis, får passa på att läsa den i sommar, låter som att den är för hemsk för mörka, ruggiga kvällar när jag är ensam…
  • Ta itu, Kristina Sandberg (relationsdrama men blev sugen på den ändå!)
  • Intimus, Jan Arnald = Arne Dahl verkar spännande och Arne Dahls böcker brukar vara bra
  • Elva, Arne Dahl, jag har läst alla (tror jag) böcker om A-gruppen så denna bara måste jag läsa.
  • Viskleken, ny serie av Arne Dahl, kommer ut i juni.  Det blir en kvartett internationell toppspänning, fyra böcker på fyra år 
  • Inkräktaren, Håkan Östlundh, men – har inte läst de tidigare i serien, blir 5 böcker totalt att lägga till listan ifall han faller mig i smaken 😉 En till reflektion, Även dessa böcker utspelar sig på Gotland, oh himmel! jag tror inte att jag kommer våga fara till Gotland någon gång…
  • Prova böcker av författaren Varg Gyllander, första boken, somliga linor brister.
  • Viveca Sten, hennes nyaste bok – I natt är du död –  kom idag till biblioteket, men jag insåg att jag inte har läst de tidigare böckerna av hon. Möjligen första? Eller hade jag bara sett filmen? Nåja, börjar jag läsa känner jag igen om jag redan läst den.
  • Mike Larssons rymliga hjärta, Olle Lönnaeus, verkar spännande
  • Fear, Jeff Abbott. Läst Panik av samma författare, men det var ett bra tag sedan.

Det var dom som fanns på min lista idag.

 
7 kommentarer

Publicerat av på 29 april, 2011 i Uncategorized

 

Etiketter: , ,

7 svar till “Så mycket att läsa, så lite tid!

  1. BokMamma

    30 april, 2011 at 4:43 f m

    Känner så väl igen mig. Känner också en viss stress med att högarna växer. Men snart är det sommar och då blir det förhoppningsvis mer lästid iaf för mig 🙂

     
    • E

      30 april, 2011 at 5:17 f m

      Jo, jag hoppas också på sommaren, och, får jag samma sommarjobb som förra sommaren så får jag massor av lästid…

       
  2. Anna

    30 april, 2011 at 5:45 f m

    Jag märker att min läslista är som en amöba med en kärna som är stabil men sen ändrar den sig hela tiden… Läs och njut!

     
  3. TinaO

    30 april, 2011 at 7:00 f m

    Men visst är det lite lyxigt att ha en lååång lista? Gillar verkligen Annas beskrivning, att läslistan är som en amöba 😀

    Och det är nog lite grejen med läsning också – det jag vill ha skiftar ju hela tiden, och det är nog så det ska vara. Annars fastnar man nog lätt i att ”jag har läst allt”-tänket och stänger sinnet för nya intryck.

     
  4. E

    30 april, 2011 at 7:06 f m

    Anna; jag gillar liknelsen med en amöba 🙂 huvudet på spiken!
    Tinao: oh ja! det känns verkligen lyxigt. Och jag tror bloggen kommer att hjälpa mig massor. Tidigare när jag sett en bok på biblioteket som jag vill läsa så lånar jag den eller reserverar. Vilket ger resultatet – 30 böcker hemma, lässtress och ett stökigt hem 😛
    Nu kan jag fylla på min läslista och läsa eftersom jag har lust och tid. Älskar dessutom WP appen jag laddade ner till min mobil, bara 2 klick bort att fylla på med böcker när jag hittar en bok på bibblan eller på stan.
    Sen jag började läsa bokbloggar så har jag börjat öppna upp för att läsa mer varierat också. Så lösningen på vårat problem på jobbet – frustrerade låntagare som skriker ut att det finns ju inget att låna! – kanske är att ge dom en lista med länkar till bokbloggar… (tipsat några om att leta boktips i bloggar)

     
  5. Annika

    30 april, 2011 at 8:34 f m

    Jag har ett 50-tal olästa böcker hemma men jag känner ingen större lässtress för det, snarare känner jag mig tämligen tillfreds när jag har så många härliga böcker att välja och vraka mellan 🙂

    Inkräktaren av Östlundh ska jag försöka få tag på å det snaraste då jag inte blev särskilt förtjust i ”Jag ska fånga en ängel”, men så handlade den inte om Fredrik Broman heller.

    För några dagar sedan läste jag ut Black Out (Fear) av Jeff Abbott och det var en läsupplevelse utöver det vanliga. Läs här vad jag tyckte om den http://alkb.se/black-out-av-jeff-abbott

     
  6. E

    30 april, 2011 at 5:01 e m

    Annika, det var nog på din sida jag hittade den och blev sugen på att läsa den.

     

Kommentera

 
