RSS

Hjälten av Dean Koontz

29 Apr

En första reflektion, han han skippat R:et? Visst var det så att tidigare var det Dean R Koontz?

Nu har jag iallafall läst ut Hjälten. Den börjar så här:

Det händer att man ser en dagslända sväva över vattenytan på en damm, så nära att den skapar krusningar på ytan lika fina som spindelväv. På så sätt kan den undvika fåglar och fladdermöss som försöker fånga den i flykten.

Vilken vacker inledning! Sedan beskriver Koontz huvudpersonen, ”hjälten” eller The Good Guy” (jag tycker bättre om den engelska titeln, den är mer rättvisande, för mig var Timothy the good guy men kanske ingen hjälte). Trots beskrivningen får jag först ingen tydlig bild av Timothy, det tar ett par sidor till innan han är klar för mig.

Efter bara ett par sidor kommer The Bad Guy, skurken, mördaren, psykopaten in i bilden. Jag känner igen han, börjar tänka: har jag läst den här boken? men nej, det har jag inte. Inser sedan att det är Koontz sätt att beskriva mördaren och hans känsla av att vara gud, bättre än andra som jag känner igen från tidigare böcker. Blev först irriterad över det, men sedan kom jag in i berättelsen (var nog lite mer än halvvägs när jag började sträckläsa…) och det blev bara spännande och jag längtade efter upplösningen.

Som Koontz böcker så var den spännande och lättläst, ni blir nog inte besviken om ni gillar Koontz böcker.

Jag ger den ☆☆☆

Titel: Hjälten

Orginaltitel: The Good Guy

Sidor: 333

Källa: biblioteket.

Tid att läsa: tog nog knappt en vecka att läsa.

 
2 kommentarer

Publicerat av på 29 april, 2011 i Uncategorized

 

2 svar till “Hjälten av Dean Koontz

  1. Annika

    30 april, 2011 at 8:37 f m

    Den står i min bokhylla och väntar.

    Det var länge sedan jag läste något av Koontz så jag känner på mig att det kommer att bli något av ett kärt återseende 🙂

    Förresten har du ingen funktion där man kan följa din blogg via RSS eller liknande?

     
  2. E

    30 april, 2011 at 4:00 e m

    Hej Annika,
    Hmm, jag får titta på det i helgen, ska väll gå att lägga till. 🙂

     

Kommentera

 
